Domácí dílna: Český magazín pro kutily

Nářadí značky FERM

Petr Holák, 16. února 2003

Nářadí Ferm na našem trhu distributuje firma PROMA. Pokud rádi pracujete se dřevem a nemůžete investovat několik tisíc na vybavení kvalitním nářadím, pravděpodobně se stejně jako já poohlédnete po něčem levnějším, zvláště když výrobce poskytuje na vámi vybrané zboží tři roky záruku.

Zatímco můj švagr si pořídil horní frézku a pásovou brusku, já jsem investoval do příklepové vrtačky a přímočaré pilky, takže si myslím, že mohu celkem přesně a pravdivě nářadí této značky soudit.

Horní frézka FBF- 8E - po půl roce práce došlo na jednu z největších slabin u FERMU a to jsou tlačítka. Samozřejmě odešlo zapínání frézky. Další smůlu měl švagr už v tom, že si svoje nářadí objednal přímo u firmy PROMA poštou a ne u FERMU jak jsem to udělal já. Nastalo samozřejmě další nepříjemné vyřizování a náklady na poštovné, a to i přesto, že si myslím, že pokud je ještě zboží v záruce, veškeré náklady jdou na vrub prodávající firmy. Náklady od firmy vymůžete jedině soudní cestou, která se vám ovšem nevyplatí. Zajímavé také bylo, že se firma snažila zaslat jiný typ frézky, která byla o 500 Kč levnější.

Pásová bruska FBS 800 - po roce práce zcela odešel motor. Čeká mě tedy opět nekonečné vyřizování.

Příklepová vrtačka FPD - 810 - po měsíci se ulomil kovový kolík vidlice přívodního kabelu. Naštěstí jsem nářadí zakoupil přímo u místní firmy, která nářadí prodává. I tak jsem čekal týden než dealer přivezl zboží na výměnu.

Udivený prodávající i já jsme vzápětí zjistili, že u nově dodané vrtačky opět zcela nefunguje zapínání a regulace chodu vrtačky. Nevím jak to pánové z PROMY s následným servisem myslí vážně, ale dodat na výměnu opět nefungující nářadí, to už je zvláštní. Opět jsem tedy čekal na dodání nové vrtačky, s kterou však
byly opět problémy. Regulace otáček mi přestala fungovat, takže místo 0-3000 mám na výběr buď zapnuto či plný výkon, což mi zaručuje opravdu nepopsatelnou práci zvláště při šroubování vrutů. Teď ji tedy půjdu reklamovat již potřetí a pravděpodobně naposled.

Přímočará pilka JSV - 650P - zatím jako jediná funguje "už" víc jak půl roku.

Se švagrem tedy přicházíme opět na starou pravdu, že je lépe našetřit a koupit kvalitní značku. Třeba takový NAREX. Můj otec ji má už patnáct roků v těžkých podmínkách a stále jede, tak jak má, samozřejmě bez opravy (tím nemyslím potřebnou výměnu uhlíků).

Zajímavá je prodejní strategie FERMU. Vyměnit vadné nářadí je pro ně hračka a to i opakovaně za nové. Zatím jsem neslyšel, že by někomu něco na nářadí opravili. Vždy kus za kus. Z těch praktik mě napadá jen to, že zmíněné nářadí je vyráběno pro holandskou firmu FERM někde v Číně (dle kvality) a Holanďané tomu přidají jen pořádně na ceně. Potom tedy není divu, že je možné měnit několikrát kus za kus, když výrobní ceny budou pravděpodobně někde na jedné desetině či víc, oproti ceně prodejní.

Rád bych teď vše popsal v několika bodech:

1) Pokud možno nářadí nekupujte, pokud jej ovšem nechcete často reklamovat a čekat na výměnu, když to zrovna nejmíň potřebujete.

2) Nesmíte dále zapomenout, že dle reklamačních podmínek firmy poskytuje sice záruku tří let (uvedeno v prodejním katalogu), ale v jednom z bodů podmínek, které však nejsou v katalogu uvedeny je také napsáno toto:

" Na vady, které vznikly důsledkem nesprávného užívání nebo opotřebení se tato záruka nevztahuje. Toto se týká zejména přepínačů, ochranných spínačů a motorů v případě jejich opotřebení ".

Zrovna na to, co je tedy nejpoužívanější a nejdůležitější je tedy dle výkladu pravděpodobně záruka jen půl roku. Co k tomu dodat. Pokud tedy neznáte tyto právní finty, jako já jsem je v době nákupu neznal (podrobné reklamační podmínky jsem zjistil až po prostudování záručních podmínek z letáku v krabici), pravděpodobně nezbývá než čekat na to, až nastane situace, kdy si můžete říci o vrácení peněz (dle zákona by to mělo být, po třetí reklamaci té samé závady). Ovšem jak chcete firmě dokázat, že motor teprve po roce práce ještě nemůže být opotřebený?

3) Pokud jste se nešťastně stali kupci tohoto nářadí a reklamujete jej, dávejte pozor na to, aby vám pokaždé vystavili doklad o reklamaci, jelikož na reklamačním listě jsem nenašel nikde místo, kde by bylo možné tento fakt zapsat. Je to nejspíše jedna z obchodních fint. Jelikož mění kus za kus, i mě se při první reklamaci stalo, že jsem přebral nový výrobek, ale nadšený s novou krabicí v ruce jsem už pozapomněl, že jsem ho vlastně reklamoval, přestože šlo o výměnu kus za kus. Tímto jsem tedy přišel o doklad důležitý pro pozdější vrácení peněz.

Klidnou práci bez nervů Vám přeje Petr Holák.





Copyright © 2001 Domácí dílna